Wednesday, July 2, 2008

Air Laut Boleh Menggantikan Minyak !!!




Ye ke ? Mungkin ader yang tertanya-tanya dengan tajuk ni. Jawapan yang sah adalah YA. Tapi kenapa ramai yang masih tercari-cari bahanapi alternatif lain ? Sebab mereka tu rajin sangat nak cari yang susah-susah, pada hal yang ader tersedia di depan mata tak nampak. Yer la, kan air laut tu free. Tak tak la kot-kot ader yang kena pegi beli air laut kat pantai kita ni. Yang aku tahu, kalau kau korang nak 10 lori pun tak der orang marah. Tak luak pun.

Ok, sebut pasal air laut. Dalam tu ader macam-macam mineral, pelbagai jenis ion-ion - harap-harap semua faham, zaman ni mana ader org tak faham sebut istilah sains mcm tu, datuk-datuk atau nenek-nenek kalau ader yg masih hidup lagi pun mungkin dier org penah dengar istilah tu, tapi tak tahulah dier tu faham ke tak.

Baru-baru ni ader sorang saintis dari US yang secara tak sengaja membawa satu tabung uji yang ada larutan garam melalui kawasan gelombang radio (RF) yang mempunyai kekuatan 14 MHz. Aper yang terjadi, air dalam tabung uji tersebut mengeluarkan buih-buih gas yang kemudian disahkan aderlah gas hidrogen.


Gambar : Dr John Kanzius - saintis yang menemui teknik ini

Untuk maklumat lebih lanjut baca kat Wikipedia

Jadi aper kena-mengena dengan hidrogen pulak ? Hidrogen ni la yang kita boleh gunakan sebagai bahanpi, lagi pun dia satu-satunya bahanapi yang paling bersih, ringan dan mudah digunakan. Sekarang ni dah ader pengeluar kereta sedang dlam proses mengeluarkan enjin kereta berkuasa hidrogen spt Honda, BMW, Mercedes, Toyota dsb.






Dan yang menariknya, kalaulah TNB juga menggunakan air laut sebagai sumber bahanapi untuk menjanakan kuasa elektrik ke rumah-rumah atau kilang-kilang, rasa-rasanya kita cuma perlu bayar bil elektrik sebanyak RM10 setahun kot, dan barang-barang pula dapat dihasilkan pada kos yang rendah. Tidak terfikirkah pihak-pihak tersebut untuk menggunakan sumber bahanapi 'percuma' ni ? Kenapa pula perlu sibuk nak guna kuasa Nuklear, biodiesel dari kelapa sawit dan lain-lain yang menyusahkan dan perlu melibatkan kos yang tinggi ? Aku rasa mcm bodoh jer mereka tu walaupun mereka tu rasa mereka mcm bijak. hehehe.

Kalaulah air laut jadi bahanapi, kesian pulak Petronas, lg kesian puak-puak yang dok harap-harap duit royalti minyak tu. Yer la bisnes Petronas pasti jatuh merudum pulak, nanti Pak Lah nak bayar gaji pak-pak menteri dengan aper ? Sekarang ni tak per la untung Petronas berbillion-billion ringgit. Mungkin Petronas kena tukar kepada bisnes lain pulak lepas ni.

No comments: