Thursday, July 3, 2008

Mengenali Diri Seseorang Menerusi Warna

Terapi Getaran Warna (CVT) mengkaji dan menemui 4 unsur sebagai rahsia alam yang paling besar atau dominan dan menyesuaikan dengan diri manusia sebagai pengimbang secara keseluruhan iaitu:-

• Angin - sebagai rahsia Nitrogen (Warna diri putih)
• Api - sebagai rahsia Oksigen (Warna diri merah jambu)
• Air - sebagai rahsia Hidrogen (Warna diri hijau)
• Tanah - sebagai rahsia Karbon (Warna diri biru)

Carta Warna Diri




Setiap manusia memegang satu daripada rahsia di atas sebagai kekuatan tenaga yang melengkapkan kejadian alam. Ia disebut “Level”(Tahap) atau “Warna” diri.

CVT juga menemukan rahsia tenaga bunga-bungaan, garam dan ais yang berperanan besar dalam keseimbangan alam semesta termasuk manusia.

CVT dengan terapi getaran warna adalah menyingkap berbagai rahsia cahaya dan bunyi. Dua unsur cahaya iaitu bulan dan matahari amat banyak menemukan jawapan berbagai persoalan yang relevan dengan tenaga yang kita miliki. Unsur atom dalam cahaya dapat mengaktifkan sel-sel tubuh dengan cara meneutralkan gelombang elektromagnetik dan elektrokimia yang tercemar daripada berbagai radiasi dan keracunan.

CVT dalam rawatannya menangani penyakit adalah dengan mengenali warna dalam perspektif penyakit. Ragam, perangai, tingkah laku, cara berfikir, perasaan, semangat, perlakuan dan tindak tanduk setiap individu berkait rapat dengan inspirasi warna. Umpamanya ramai yang menyukai warna-warna tertentu sebagai warna kegemaran tetapi tanpa disedari itulah lambang kelemahan tenaga yang sedang dilaluinya.

Dimensi Aura Menurut Definisi CVT


Aura ataupun digelar juga sebagai gelombang elektromagnetik, jaluran tenaga atau wap-wap air dalam warna-warna pelangi yang diserap dan tidak kelihatan dalam cahaya nampak tetapi sebenarnya ia wujud di persekitaran tubuh manusia, haiwan dan tumbuhan yang hidup.

Aura berbentuk seperti sebuah telur raksasa. Aura adalah sebuah medan energy atau tenaga yang hidup. Setiap sel berbeza tenaga atau frekuensinya untuk membentuk organ-organ yang berlainan dengan fungsi yang berlainan juga. Sel-sel itu mempunyai tugas masing-masing. Organ hanya berfungsi sebagai satu alat yang membentuk sistem seperti ginjal, perut, pankreas dan sebagainya. Namun demikian, yang menggerakkan tenaga (daya hidup) sistem tubuh ialah kerja-kerja sel yang dikawal oleh kelajuan cahaya pelbagai warna dengan frekuensi tertentu.

Aura adalah gelombang cahaya yang mengandungi medan elektrik yang mempunyai gerakan tegak dan lurus terhadap rambatan gelombang.

Walau bagaimanapun gerakan cahaya aura ini tidak tetap dan sering berubah-ubah mengikut keadaan fizikal, suhu tubuh, psikologi, tenaga dan pemakanan seseorang. Keadaan ini menyebabkan cahaya dalaman diri seseorang berkemungkinan menjadi tidak stabil atau tidak terkutub lalu mengubah keadaan auranya.

Untuk mendapat imej aura yang bermutu tinggi, gerakan dalam sembahyang menerusi rahsia berdiri tegak dan gerakan rukun yang lain akan memerangkap cahaya daripada gelombang yang bergerak dan terpancar di dalam satu garisan lurus melalui tulang belakang. Justeru ibadah sembahyang atau solat di dalam Islam yang dipelihara rukun menurut kedudukan tegak dan lurus pada sudut-sudut yang tepat (contohnya ketika rukuk) amat relevan dengan kajian dan pendedahan dimensi aura sebagai salah satu juzuk atau elemen cahaya yang mengisi ruang alam semesta. Inilah sedikit rahsia atau hikmah ibadah yang amat bernilai kepada manusia yang menghayatinya.

Wap-Wap Air Dan Cahaya Terang-Benderang

Hukum cahaya terang-benderang di dalam alam bumi ini berbanding dengan planet-planet lain sebenarnya terletak di dalam rahsia kandungan air (laut) yang memiliki unsur oksigen, nitrogen, hidrogen dan karbon dioksida. Unsur-unsur ini sebenarnya terdapat dalam pusingan lengkap tubuh manusia yang dicipta daripada air dan tanah.

Wap-wap air atau aura di persekitaran tubuh manusia yang cantik, terang dan bercahaya adalah seumpama kejadian pelangi yang cantik sebagai menggambarkan tubuh manusia yang sejuk di sebelah luar dan panas di bahagian dalamnya sebagai tanda aura atau warna-warna keceriaan. Akan tetapi aura-aura atau pelangi yang malap tidak bercahaya dan pudar bermakna air di luar tubuh bertukar menjadi panas manakala suhu darah bertukar menjadi sejuk. Itu adalah tanda kesihatan yang kurang baik. Kesan semula jadinya didapati suhu tulang turut bertukar menjadi panas.

Sistem suhu mengikut lapisannya yang normal, sepatutnya darah bersifat panas dan tulang bersifat sejuk. Aura di bahagian luar tubuh juga harus dalam keadaan sejuk untuk menggetarkan pusingan elektron mengikut landasannya yang tepat.

Kesan Psikologi dan Ketidakseimbangan Aura

Untuk melihat sendiri bagaimana rupanya aura diri atau seseorang, salah satu kaedah moden ialah melalui penggunaan kamera aura yang digunakan oleh mereka yang menggunakannya secara komersial iaitu pengusaha kedai-kedai kristal namun, komen atau hasil laporan yang dikemukakan tidak menepati maksud yang lebih jelas dan konkrit, atau hanya untuk mendapatkan keuntungan material. Justeru anda dinasihatkan untuk hanya mengambil gambar aura diri anda dan dapatkan komen daripada mereka yang benar-benar pakar dan memahami khususnya dalam penerangan secara Islamik. Biarpun begitu, terpulanglah kepada anda untuk melihat aura diri anda atau memahaminya menerusi penjelasan di ruangan ini.

Dalam CVT sekiranya warna aura kelihatan terlalu banyak pada diri seseorang, itu bermakna organ-organ dalamannya sedang mengalami kebocoran tenaga atau mengalami penyakit. Ini amat bertentangan dengan pendapat golongan atau kumpulan lain yang menjelaskan aura menurut definisi mereka sendiri, atau mungkin menurut kajian di dalam ruang keagamaan masing-masing.

Di dalam Islam, setiap diri manusia merupakan kumpulan cahaya atau 'nur' yang memiliki ukuran gelombang tersendiri yang dizahirkan sebagai watak, tingkahlaku, perangai dan psikologi dirinya. Manakala setiap psikologi itu pula bernaung pada organ-organ tubuh kita yang tertentu. Ada di kalangan individu yang diberikan anugerah mampu melihat aura orang lain, tetapi secara asasnya keadaan ini bukanlah sesuatu yang normal, kerana sekiranya seseorang terlalu kerap terlihat aura orang lain, maka yang sebenarnya ia turut mengalami kebocoran tenaga, atau lebih mudah, berpenyakit. Haiwan adalah makhluk pada tahap 'spiritual' yang dapat melihat aura manusia, sebahagian daripadanya cukup cepat mengesan aura seseorang yang cukup hebat, bertenaga, dalam kawalan diri dan sihat secara keseluruhannya.

Apabila cahaya dalaman diri seseorang tidak stabil atau seimbang, bermakna terdapat organ tubuh yang sedang menghadapi masalah/penyakit lalu menghasilkan aura yang berlebihan di sekeliling tubuhnya dan memberi kesan psikologi sepertimana berikut:-

Putih – jika berlebihan (menyelubungi orang itu), ia bererti hilang kemahuan diri, tiada semangat meneruskan kehidupan, lesu yang amat sangat, tiada ketahanan diri, mudah tercemar. Ia juga tanda akan meninggal (jika tiada warna lain selain putih). Putih seharusnya berada di luar di bahagian atas kepala berlatarkan gelap.

Pink/Merah Jambu – jika berlebihan bererti kesepian, sedang dilamun cinta, kerinduan yang mendalam, trauma bercinta atau putus cinta yang meninggalkan kesan penderitaan. Mengambil sedikit makanan yang pahit dapat membantu mengimbangkan pink.


Violet/Ungu
– jika berlebihan bererti mempunyai nafsu makan dan tidur yang kuat. Rahsia emosi - tahap otak. Kesunyian, bernafsu tinggi, sensitif, perasa, murung, tidak bernasib baik, sentiasa dirundung malang, tidak menghargai diri sendiri dan tidak fokus – mengutuk diri sendiri, boleh jadi hancur dengan pujian.

Indigo – jika berlebihan dia berada dalam tekanan, tidak tenteram.

Biru – jika berlebihan, cita-cita yang tidak kesampaian tetapi jika biru itu seimbang, ia mempunyai visi yang tinggi dan luas, cita-cita yang tinggi, mempunyai kebijaksanaan, penuh pengharapan, jauh pandangan serta fikiran yang terbuka.

Hijau – menandakan perasaan rendah diri keterlaluan. Amat pemalu ataupun sebaliknya. Tidak yakin diri sendiri ataupun sebaliknya. Perasaan berani dan penyabar tetapi apabila ia terguris perasaan, akan menjadi pendendam, bengis serta geram.

Kuning – bekisar pada logik, material (kebendaan). Banyak menggunakan kuasa, akal, bijak, cerdik, berkira-kira, cermat atau terlalu boros. Jika kuning berlebihan, orangnya penuh dengan perasaan was-was, syak wasangka, dengki khianat atau penyakit pada hati.

Oren – jika berlebihan, dia bersikap melulu, gelojoh, panas baran yang cepat. Amat cepat menyesal dengan perbuatan yang lepas. Terlalu mudah hilang pertimbangan pada diri. Suka kepada makanan masam atau langsung tidak suka pada makanan masam. Terlalu asidik (berlebihan), kedinginan seksual, lemah hormon seksual dan cepat klimaks. Banyak terjadi pada wanita. Haruslah waspada dengan sikap-sikap yang negatif seperti dinyatakan kerana jika berlarutan, ia akan memakan diri sendiri.

Merah – warna merah yang berlebihan ruang dalaman dan atasan bererti tanda keletihan, hilang tenaga, lemah pergerakan, cepat lenguh, kesakitan, hilang deria sentuhan, bisa-bisa otot, saraf serta tulang. Amat berkait rapat dengan fizikal. Berlebihan merah juga menandakan ketakutan yang luar biasa, gemuruh, panik dan panas baran. Petanda ada masalah gout, darah tinggi, otot, tulang, saraf dan penyakit seperti buasir.


Warna Diri


Mengenali Diri


CVT dalam rawatannya menangani penyakit adalah dengan mengenali warna dalam perspektif penyakit. Ragam, perangai, tingkah laku, cara berfikir, perasaan, semangat, perlakuan dan tindak tanduk setiap individu berkait rapat dengan inspirasi warna. Umpamanya ramai yang menyukai warna-warna tertentu sebagai warna kegemaran tetapi tanpa disedari itulah lambang kelemahan tenaga yang sedang dilaluinya.

Pemakaian warna-warna kegemaran ini akan menambahpendamkan getaran warna dalaman sama ada berlebihan atau berkurangan yang menimbulkan berbagai simptom atau gangguan tenaga (penyakit) menjadi terlalu tinggi atau rendah. Penyakit adalah salah satu bentuk tenaga, manakala tenaga adalah cahaya dan cahaya itu adalah warna.

Dengan menjadikan konsep warna dalam kehidupan anda, anda sebenarnya mengenali diri anda dan akan mula mengenali personaliti anda. Perhatikan dengan mata hati dan minda yang terbuka luas tentang warna dalam pengertian penyakit dan banyak lagi. Kenalilah warna diri anda.

Anda tergolong dalam warna diri yang mana? Adakah anda dinaungi warna Putih, Merah Jambu, Hijau atau Biru? Warna-warna ini adalah warna luaran atau dikenali sebagai Aura yang tidak kelihatan yang bertindak sebagai perisai halus atau benteng diri bagi setiap individu. CVT mengkategorikan warna-warna tersebut mewakili empat level diri manusia iaitu Level Spiritual (putih), Level Emosi (merah jambu), Level Mental (hijau) dan Level Fizikal (biru).

Level diri ini secara umumnya menggambarkan keadaan kekuatan dan kelemahan diri pemiliknya. Dengan mengetahui rahsia level diri ini, kita boleh mengenal pasti kekuatan, kelebihan diri serta kelemahan yang dialami atau yang akan dilalui pada masa hadapan. Melaluinya juga kita dapat mengenali sikap personaliti psikologi positif dan negatif kita dan dapat membantu untuk mengeksploitasi kelebihan pada diri kita dan mengelakkan penyakit yang mungkin kita alami.

Perlu dijelaskan bahawa penyakit yang dialami adalah berpunca daripada ketidakseimbangan sel yang berlaku di dalam sesuatu organ tubuh. Mengawal keseimbangan kesemua sel-sel di dalam organ ini secara berkesan dapat mengelakkan diri daripada dijangkiti penyakit.

Bagi memahami istilah di atas, kelebihan bermaksud kekuatan yang wujud secara semulajadi dalam diri. Kelemahan adalah penyakit yang sedang dialami atau akan dialami pada masa hadapan sekiranya simptom awal penyakit tidak dikawal.

Sikap personaliti psikologi (positif) adalah sifat semulajadi yang diwarisi pada diri dan perlu dibentuk (elok dieksploitasi). Manakala sikap negatif perlu diusahakan supaya hilang dari diri. Ini perlu kerana sikap negatif ini adalah menjadi punca bermulanya penyakit pada diri. Penyakit sebenarnya bermula dari tahap simptom, kemudian menjadi penyakit minor sebelum menjadi major (kronik). Apabila ini berlaku akan memakan masa yang agak lama untuk penyembuhan.



Carta Warna Diri


Spiritual (Warna Diri - Putih)


Anda merupakan seorang yang amat peka dengan suasana dan bijak membaca situasi sehingga anda mampu menjadi seorang perancang dalam pelbagai bidang. Mempunyai keyakinan yang tinggi dan berpotensi menaikkan semangat orang lain. Layak menjadi ketua kerana mempunyai karisma sebagai seorang pemimpin. Cekal serta tabah dalam mengharungi perjuangan hidup. Amat berminat dalam seni muzik. Anda sentiasa ingin mendahului orang lain. Boleh memegang amanah.

Gaya Berfikir

Individu bertahap spiritual bersifat mengambil bahagian dalam mana-mana aktiviti, pemberi galakan, berkebolehan dalam memahami dan berkongsi perasaan dengan orang lain (empati), interpersonal, idealistik dan beremosi. Ia mempunyai tahap sensitiviti yang tinggi dan cenderung ke arah kesenian dan kerohanian. Ia sangat bagus dalam membangunkan sesuatu yang ideal dan merealisasikan imej-imej yang bersepadu. Mereka juga cenderung ke arah memotivasi rakan-rakan. Mereka suka melawan pandangan-pandangan yang konvensional dan tradisional dan lebih berminat berfikir secara spekulatif.

Elemen - Angin;
Unsur - Nitrogen;
Sifat - Hening;
Golongan - Syariat


Emosi (Warna Diri - Merah Jambu)

Anda merupakan seorang yang periang dan mempunyai pemikiran yang terbuka. Anda memahami perasaan orang lain dan begitu rasional dalam membuat sebarang keputusan yang lebih menguntungkan dan bertahan dalam jangka masa panjang. Anda juga seorang yang matang dalam kehidupan dan mempunyai sifat pemurah. Anda tersendiri dan meminati bidang kreatif. Anda mempunyai kuasa membuat berbagai jenis perubahan demi perubahan yang drastik dan berterusan.

Gaya Berfikir

Individu-individu bertahap emosional bersifat imaginatif, inovatif, intuitif, artistik dan berfikir berasaskan visual. Mereka sangat bagus dalam kebolehan-kebolehan sintesis dan konseptual. Mereka juga mempunyai pandangan yang bersepadu dan lebih komprehensif di dalam apa-apa keadaan / situasi dan masalah. Mereka berkebolehan dalam membuat pertimbangan, mempunyai pandangan luas dan berfikir secara strategik. Mereka bagus dalam mengumpul, menggabung, membanding dan menyusun semula idea-idea yang membolehkan mereka melahirkan konsep-konsep yang unik dan dinamik. Mereka lebih suka bekerja secara bebas, mengikuti cara mereka sendiri berbanding melihat penyelesaian yang telah sedia ada dan sering mengambil risiko dan memecah tradisi yang menghalang / melembabkan kemajuan.

Elemen - Api;
Unsur - Oksigen;
Sifat - Sabar;
Golongan - Tariqat



Mental/Minda (Warna Diri - Hijau)


Anda seorang yang kuat berfikir dan mempunyai daya ingatan yang tinggi. Anda bijak dalam membuat analisa dan merangka objektif sesuatu gerak kerja. Selain dari itu, anda bijak dalam membuat perkiraan dan untung-rugi dalam jangka masa yang dekat. Dari segi pergaulan anda mudah bergaul dengan sesiapa sahaja kerana anda seorang yang peramah tetapi berhati-hati dengan tutur kata.

Gelongan mental yang dikuasai oleh elemen air ini amat peka atau sensitif terhadap sesuatu getaran luaran. Begitulah proses pembelajarannya juga begitu cepat tetapi perlu berhati-hati dengan telatahnya yang melulu.

Gaya Berfikir

Individu yang bertahap mental dikategorikan sebagai individu yang berfikiran logik, analitik, rasional, objektif dan kritikal. Mereka ini amat berbakat dalam bidang-bidang teknikal dan kuantitatif. Mereka menggunakan keputusan yang praktikal dan mempunyai pandangan yang empirik dan jelas terhadap sesuatu masalah dan situasi. Mereka sangat bagus dalam mengendalikan situasi-situasi yang konkrit dan ketepatan yang kuantitatif.

Elemen - Air;
Unsur - Hidrogen;
Sifat - Ihklas;
Golongan : Hakikat


Fizikal (Warna Diri - Biru)


Anda seorang intelektual dan berjaya dalam akademik. Anda juga seorang yang agresif dan mempunyai pandangan jauh dan berwawasan. Keterampilan anda penuh gaya dan kemas serta mempunyai cita-cita tinggi dalam kerjaya dan hidup. Anda layak menjadi ketua kerana ketegasan serta sifat penguasaan anda. Selain dari itu anda mempunyai kebolehan fizikal yang mengagumkan terutama bersukan serta kerja berat. Anda seorang yang kuat bekerja.

Gaya Berfikir

Individu bertahap fizikal bersifat praktikal, pragmatik, membuat keputusan, realistik, tersusun dan berasaskan terperinci. Mereka mencari penyelesaian yang memenuhi keperluan terkini, bijak dalam mengatur taktik dan suka mencari jalan singkat untuk berjaya. Mereka sangat bagus dalam menyusun agenda dan suka membangunkan jadual-jadual dan plan-plan tindakan. Mereka biasanya menerima nilai-nilai konvensional dan menyediakan kestabilan dan struktur di dalam organisasi mereka.

Elemen - Tanah;
Unsur - Karbon;
Sifat - Hening;
Golongan - Makrifat

No comments: