Sunday, July 6, 2008

7 hari dalam islam




Sahabat-sahabat Nabi SAW telah bertanya akan hari-hari yang tujuh, Sabda Nabi,

Jumaat:

Hari Jumat adalah hari yang baik untuk mengadakan perhubungan dan pernikahan.

Sabtu:

Hari Sabtu adalah di namakan sebagai hari tipu daya, kerana pada hari itu orang-orang kafir Quraish telah mengadakan tipu daya pada perjanjian Darrun Nadwah.

Ahad:

Hari Ahad adalah hari yang baik untuk bertanam dan membuat binaan, kerana pada hari Ahad Allah memulakan menciptakan dunia dan membangunnya.

Isnin:

Hari Isnin adalah hari yang baik untuk musafir dan untuk berniaga, kerana bahawasanya pada hari Isnin Nabi Syith telah musafir dalam urusan perniagaan dan beliau banyak mendapatkan keuntungan dari perniagaannya.

Selasa:

Hari Selasa adalah hari berdarah, kerana pada hari itu, bermulanya Siti Hawa berhaid, dan pada hari itu pula mula-mula terjadinya pembunuhan anak Nabi Adam iaitu Qabil membunuh Habil.

Rabu:

Hari Rabu adalah hari kebinasaan yang berkekalan, kerana pada hari itu Allah SWT menenggelamkan Fir'aun bersama kaumnya. Kaum Samud dan kaum 'Ad yang mereka itu adalah kaum Nabi Saleh, juga di binasakan oleh Allah pada hari Rabu.

Khamis:

Hari Khamis adalah hari yang baik untuk menuntut sekalian hajat, kerana bahawasanya Nabi Ibrahim AS pergi ke istana raja Mesir, maka raja Mesir menunaikan hajatnya dan mengembalikan isterinya Siti Sarah.


.::.Cinta Agungku.::.

Ya Allah Engkau Tuhanku

Tiada Tuhan melainkan Engkau

Engkau cinta agungku

Nabi Muhammad pesuruhMu

Ya Allah Engkau sumber bahagia

Engkau sumber keselamatan

Ya Allah Engkau sumber keamanan

Engkau adalah segalanya

Ya Allah Engkaulah pelindungku

Engkaulah sumber rezkiku

Di waktu sakit kau sembuhkan

Di waktu lapar kau beri makan

Ya Allah Engkau cinta agungku

Cintaku haraplah dibalas

Ya Allah Engkau cinta agungku

Janganlah cintaku tidakdibalas

Jangan biarkan ku tanpa pimpinan

Pimpinlah aku ke jalan yang benar

Kepada Engkaulah harapanku

Janganlah hampakan perasaanku



CINTA AGUNGKU

Ya ALlah, Engkaulah Tuhanku, Tiada Tuhan melainkan Engkau.. Engkau mencipta-kanku, aku hamba-Mu dan ikrar pada-Mu semampuku... Aku berlindung kepada-Mu dari kejahatan apa yang aku perbuat, aku mengakui terhadap nikmat-Mu terhadapku dan aku mengakui atas dosaku, maka ampunilah aku, kerana sesungguhnya tidak ada yang dapat mengampuni dosa selain Engkau..amin ya Robb

No comments: