Tuesday, July 1, 2008

Mengapa anda harus menyokong parti yang memperjuangkan Islam ?

Assalaamualaikum wbt

Kali ini saya ingin memperkatakan satu perkara yang seharus kita semua maklum iaitu mengenai parti politik di negara kita. Saya tidak tahu parti mana yang anda sokong. Mungkin bagi anda, anda mempunyai alasan untuk menyokong mana-mana parti politik yang anda sukai.

Walaubagaimana bagi saya, saya rasa kita semua patut menyokong dan menjadi ahli PAS seumur hidup. Kenapa saya kata begitu ? Kerana bagi saya, PAS lah satu-satunya parti politik yang memperjuangkan Islam. Mungkin ada yang kata, UMNO juga memperjuangkan Islam. Tapi Islam yang diperjuangkan UMNO adalah semata-mata kerana untuk memancing undi orang Melayu sahaja dan tak lebih dari tu. UMNO hanya memilih apa yang dirasakan sesuai dengan semangat partinya tetapi tidak akan menjadikan Islam sebagai perundangan negara. Itulah sebabnya, UMNO sentiasa menentang sebarang Undang-Undang Jenayah Syariah yang di kemukakan. Kalaulah UMNO tu jujur ingin memperjuangkan Islam, seharusnya, pihak kerajaaan yang memerintah telah cuba mengubah sistem perundangan atau sekurang-kurangnya meningkatkan lagi taraf Mahkamah Syariah sebagai Mahkamah utama negara. Kalau orang bukan Islam tak berminat sekali pun, kuatkan kuasa dahulu ke atas orang-orang Islam.

Sebenarnya, orang bukan Islam menolak Undang-Undang Syariah kerana mereka masih tidak memahami kebaikan undang-undang yang dibawa oleh Islam. Mereka nampak seolah-olah Undang-undang Islam sebagai kejam kerana di gambarkan atau diburuk-burukkan oleh media barat bahkan juga oleh orang Melayu Islam UMNO sendiri.

Seharusnya pihak Kerajaan mendidik orang ramai mengenai kebaikan Undang-Undang Islam itu terlebih. Ini boleh dilakukan oleh media massa spt TV, Radio, akhbar dan sebagainya. Tunjukkanlah kehebatan dan kelebihan perundangan Islam yang mampu menyelesaikan pelbagai masalah sosial hari ini spt judi, arak, jenayah mencuri, menipu, merompak, merogol, memfitnah, tuduh menuduh tanpa saksi, seks bebas, penyakit Aids, masalah dadah dan masalah mat rempit.

Saya juga hairan bagaimana kita semua boleh menerima hukum rimba seperti ISA, OSA, AUKU, Akta Dadah Merbahaya 39B dan sebagainya, pada semua itu lebih banyak keburukan daripada kebaikan bahkan kebanyakannya lebih kejam. Sebagai contoh penahanan mereka yang dituduh atau disyaki tanpa bicara atau mempertahankan diri.

Begitu juga Akta Dadah Merbahaya seksyen 39B yang membawa hukuman mati mandatori. Bayangkan jika ada orang meletakkan 2 kg dadah di bawah rumah kita tanpa kita sedari, kemudian ada orang yang menjumpainya dan kita dituduh mengedar dadah, dan hukuman yang kita terima adalah Hukuman Mati. Adilkah ?

Itulah sebabnya saya rasa hanya parti PAS sahaja yang benar-benar memperjuangkan Islam. Mereka yang menyertai bukan kerana inginkan kekayaan atau memperolehi projek-projek besar atau menjadi jutawan segera. Mereka yang menyertai PAS, saya lihat lebih telus, bertanggunghjawab dan bersungguh untuk membantu menyelesaikan masalah rakyat.

Bayangkan di Kelantan yang terkenal dengan negeri yang miskin. Tapi di sebabkan mereka pandai menguruskan hasil negeri yang sememangnya dah terhad, Negeri Kelantan bukan lagi yang tercorot atau ke 3 atau ke 4 paling miskin. Kelantan telah mendahulu negeri-negeri lain dari segi ekonomi, peningkatan taraf hidup, kesedaran sosial dan pendidikan agama dsb.

Kalaulah pihak Kerajaan Negeri Kelantan dibenarkan mengusahakan projek Gas & Petroleum, saya rasa bukan setakat Penang, bahkan jauh lebih maju dari Negeri Selangor. Saya lihat betapa ramainya profesional dari Kelantan yang bekerja dan menetap di Selangor, Pulau Pinang dan Johor. Kalaulah Negeri Kelantan sekarang ini dapat mengusahakan Projek Gas & Petroleum yang mana jumlah gasnya adalah tersangat banyak dan dianggarkan mencecah nilai beratus billion RM. Itulah sebabnya pihak Kerajaan Malaysia yang memerintah hari ini tidak akan membenarkan Kerajaan Negeri memperolehi sebarang royalti petroleum atau gas sebagaimana Negeri Terengganu atau Sabah.

Kalau semua ini dibenarkan berlaku, maka Kelantan akan berkembang menjadi pusat ekonomi baru yang ditunggu-tunggu dan Kelantan yang sememangnya terkenal dengan usahawan dan juga pakar-pakar dalam pelbagai bidang, mereka akan kembali ke Kelantan beramai-ramai dan menyebabkan Negeri-negeri lain akan mengalami kekurangan tenaga kerja mahir atau separa mahir.

Dengan kedudukannya di Laut China Selatan menjadikan ianya paling strategik kerana lebih dekat dengan China, Vietnam, Thailand, Kemboja, Hong Kong, Filipina dll. Ini adalah kerana negara-nagara ini juga dijangka ekonomi mereka akan berkembang pesat dalam masa beberapa dekad akan datang.

Saya juga tidak hairan jika dalam masa 10 tahun lagi negeri Kelantan, negeri Kelantan akan menjadi terkenal dengan industri petrokimia, bioteknologi, agroteknologi, pusat pengajian pelbagai ilmu dsb.

Di Kelantan akan muncul lebih banyak Universiti berbanding negeri-negeri lain. Dengan jumlah penduduknya yang lebih ramai berbanding negeri lain, menjadikan kelantan negeri pilihan pelabur dalam dan luar negara.

Kewujudan lebih banyak universiti bermakna lebih ramai tenaga mahir dan pakar yang dihasilkan oleh Negeri Kelantan dan ini akan membuka lebih banyak usahawan dalam pelbagai bidang.

Kedudukan bandar Gua Musang yang terletak di tengah-tengah Semenanjung menjadikan ianya Bandar Satelit yang paling moden. Semua bandar-bandar baru di Kelantan akan dibina dengan lebih terancang dan teratur, lengkap dengan pelbagai kemudahan asas, kegiatan sosial dan ekonomi dsb.

Saya juga menjangkakan Kelantan juga akan mempunyai sistem pengangkutan canggih seperti Keretapi Laju yang menguhubungkannya dengan bandar-bandar utama semenanjung. Kalau dilihat hari ini pun, sistem meter parking di Kelantan adalah yang termoden kerana menggunakan sistem 2 pilihan samada kad prabayar berkomputer atau menggunakan syiling.

Sistem Pengangkutan Bas SKMK juga boleh dikatakan jauh lebih baik berbanding syarikat-syarikat bas negeri-negeri lain yang kelihatan lebih uzur, tidak cekap dan bermasalah.

Saya juga berharap pihak KTMB akan membina landasan keretapi terus ke bandar Kota Bharu bagi memudahkan orang ramai dan juga meningkatkan lagi penggunaan keretapi di kalangan masyarakat. Mungkin satu hari nanti, pihak KTMB akan menawarkan perkhidmatan komuter antara bandar-bandar utama di Kelantan.

Itulah sebabnya kenapa kita harus memilih PAS sebagai parti pilihan. Selain itu, PAS sebenarnya disertai oleh ramai golongan bijak pandai atau intelek spt pensyarah, pakar dalam pelbagai bidang, pesara tentera yang berpangkat spt Kolonel, Kapten, Mejar, Leftenan dsb berbanding parti UMNO. Ini adalah kerana golongan ini lebih tahu menilai kerana mereka lebih banyak mendapat maklumat berbanding golongan-golongan lain.

Jadi mengapa kita semua harus menyertai PAS ?

Jawaban saya yang paling utama adalah kerana kita semua akan MATI. Jadi kenapa kita harus menyokong PAS kalau kita semua akan mati ? Jawapannya lagi, Kerana kita kekurangan amal soleh.

Jadi apabila kita menyokong PAS, bermakna kita telah menyokong perjuangan Islam. Bila kita menyokong perjuangan Islam, maka kita sudah semestinya dikira termasuk dalam golongan orang-orang yang menegakkan agama Allah, sebagaimana juga orang-orang yang berjuang di jalan Allah atau Mujahiddin.

Jadi apabila kita Mati nanti, dan amalan kita dikira, kita belum tentu lagi dapat masuk ke syurga, bahkan mungkin kita akan diseret ke dalam api Neraka yang menyala-nyala ! (Nauzubillah)

Tapi sekiranya ini berlaku, apakah yang dapat anda lakukan lagi. Jadi sekurang-kurangnya di saat kita diseret ke Neraka, kita dapat memberi hujah yang terakhir : "Wahai Tuhanku, Ampuni dosa-dosaku, lepaskan aku dari azab neraka Mu, kerana sesungguh wahai Tuhanku, aku satu ketika dahulu pernah menyokong perjuangan agama Rasul Mu."

Apakah Tuhan akan menerima ini sebagai amal soleh kita ? Ya, sekiranya sokongan kita itu adalah benar-benar ikhlas dan dengan niat untuk menegakkan hukum Allah di mukabumi Nya. Maka, fikirkanlah saudara-saudariku. Anda mempunyai akal dan fikiran yang mampu untuk membuat pertimbangan.

No comments: